)
۱
(
توصیه به دیگران
متن خبر
نظرات کاربران 26
تاریخ انتشار : ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
کد مطلب : 3681
تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله واقع شده است و درسال ۱۳۵۶، فعالیت فرهنگی و هنری خود را آغاز کرد.
تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار کشاورز و غرب پارک لاله واقع شده است و درسال ۱۳۵۶، فعالیت فرهنگی و هنری خود را آغاز کرد.این موزه در زمینی به وسعت ۲۰۰۰ مترمربع و پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به پارک مجسمه با تندیس‌هایی ارزشمند از هنرمندان پر آوازه معاصر ایران و جهان قرار گرفته‌است‌.

ساختمان موزه ،که یکی از نمونه‌های با ارزش و کم همتای معماری نوین ایران است‌، با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است‌.

طراحی و معماری این بنا به دست کامران دیبا انجام گرفته است‌. هشتی‌، چهارسو، معبر و گذرگاه از جمله عناصر چشم‌نوازی هستند که بازدیدکنندگان هنر دوست را به تأمل در هنر و فرهنگ ایران زمین وا می‌دارند. موزه هنرهای معاصر مرکز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار می آید.

گالری موزه مکان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری است‌. به هنگام برپایی هر نمایشگاه‌، یک یا دو گالری نیز به نمایش گنجینه‌هایی از هنرمندان بزرگ جهان اختصاص می‌یابد.



ساختمان موزه تلفیقی ازمعماری مدرن و سنتی است که با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه کویر ایران ساخته شده است‌. تندیس‌هایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر همچون هنری مور، آلبرتو جیاکومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را به پارک مجسمه بدل ساخته است‌. بیننده مسیری چرخشی را در پیرامون فضای اصلی موزه می‌پیماید و پس از تماشای نگارخانه‌ها به هشتی می‌رسد در دل هشتی‌ اثر زیبا و نوین ماده و فکر، که آن را هنرمند ژاپنی‌ نوریوکی هاراگوچی‌، از روغن و پولاد ساخته است‌ خود نمایی می‌کند.



ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران به مثابه اثر ی هنری است که هنر معاصر ایران وبخشی از تاریخ هنر مدرن جهان را نمایندگی می کند.

معماری منحصر به فرد مدرن این موزه ، الهام گرفته شده ازمعماری سنتی ایرا ن است که مفهومی فلسفی با خود به همراه دارد و با استفاده ازطاقهای مرسوم روستایی ونورگیرهای برگرفته ازبادگیرهای کویری طراحی شده است. وطرح مارپیچ داخلی آن از الگویی کاملاً مدرن پیروی می کند.

این شیوه طراحی هم ادای دینی به معماری سنتی است و هم مبین این نکته که تلفیق این دو معماری (الهام از اصول معماری سنتی ومدرن )امکان پذیر است.

در طراحی موزه هنرهای معاصر دو دیدگاه مورد بررسی قرارگرفته که هر دو آنها به درستی انتخاب و مورد بازبینی قرار گرفتند: یکی در محوطه اطراف موزه است یعنی بوستان لاله که فضایی نسبتا بزرگ است و دیگری مسیر دسترسی به موزه که در کنار یکی از محورهای حرکتی پارک لاله قرار دارد.طراح موزه حیاط مرکزی را انتخاب کرد که علاوه بر اینکه یکی از نشانه های معماری ایرانی باشد بتواند به کمک آن فضایی مجزا از بوستان را ایجاد کند.



علاوه بر آن با طراحی دید مناسب از حیاط مرکزی به بوستان ، سعی بر برقراری رابطه با بوستان نیز دارد. این رابطه در طراحی داخلی نیز با پنجره های دیواری و سقفی حفظ شده است.در دل این بوستان بزرگ محوطه ی وسیعی وجود دارد که به دلیل نصب مجسمه هایی از هنرمندان نامدار ایرانی وخارجی به " به باغ مجسمه " معروف است .ودقیقاً یادآور باغ های ایرانی است که از دل تاریخ واندیشه باصلابت وشکوهند ایران بیرون آمده است .آنهایی که با جغرافیای ایران آشنایی دارند به درستی درک می کنند که درپهنا وحاشیه کویر ، باغ هایی با درختان سربه فلک کشیده قد علم کرده اند ودرون هریک از باغ ها ،عمارتی یا بناهایی ساخته شده که کام ودل ساکنانش را با پیچش نسیم به بار نشسته درون بادگیرها، هشتی ، چهارسو ومعبر همراه می کند .



بنابراین اقلیم ومختصات کویر ،بهترین وبیشترین موضع معماری درجهت همراهی با طبیعت را انتخاب می کند.ساختما ن موزه درزمان حال بیشتر وواضح تر تاریخ گذشته ایران را درذهن ها جا می اندازد. ساختمان موزه از سنگ وبتون ساخته شده و روی هم رفته8500مترمربع مساحت دارد.

سطح کلی دیوارهای موزه نیز مساحتی بالغ بر2500 مترمربع را تشکیل می دهد. که شامل 9 گالری کوچک وبزرگ ودارای تجهیزات کامل جهت نمایش آثار هنری است .این موز ه یکی از فعال ترین وپرثمرترین مراکز فرهنگی وهنری در تهران است که دربافت شهری نمودی بسیار زیبا وخوشایند دارد . این مرکز دربیست ویکم مهرماه سال 1356درمساحتی حدود 8500متر افتتاح شد و از تاریخ سی ام همان ماه درمعرض بازدید کنندگان قرا گرفت .این ساختمان درحاشیه غربی پارک لاله درخیابان کارگرشمالی قرار دارد که از نقطه نظر جغرافیای شهری در مرکز شهر تهران قرار دارد.شایدهم ازاین منظر بتوان  گفت موزه هنرهای معاصر تهران ساختمانی پست مدرنیستی است که با بهره گیری از عناصر معماری کهن ایرانی به صورتی مینی مالیستی خود نمایی می کند.



بادگیرها به وضوح در کالبد و فرم بنا خود نمایی می کنند .بادگیرهایی که سابقا نقش تهویه و جریان باد را در ساختمان داشتند اکنون وظیفه انتقال نور به داخل بنا را دارند.

باد از دل بادگیرها عبور کرده و در دل فضا بخش می شود. سایه ها - نیم سایه ها و نورها به طوری کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هر گالری را به بخشی مجزا برای نمایش آثار تبدیل می کند.مسیر آغازین بازدید کنندگان یک رمپ است که با حرکت دورانی مخاطب خودرا به زیر زمین هدایت می کند. مخاطب مجبور است درادامه حرکتی آرام و مارپیچ را دنبال کند. ودرآخر هم مخاطب بدون این که احساسی ناخوشایندی از حرکت در مسیر پیچ درپیچ داشته باشد به جای نخست خود باز می گردد یعنی سردرموزه هنرهای معاصر تهران.






کلمات کلیدی : موزه هنرهای معاصر تهران
تحلیل معماری موزه هنرهای معاصر تهران
تعداد نظرات ارسالی : ۳۱
غیر قابل انتشار : ۰
نظرات انتشار یافته : ۲۶
 
بهار
۱۳۸۹-۱۲-۱۵ ۲۳:۳۱:۳۵
ممنون از این مطلب. یکی از بناهای ایران و تهران که من واقعا عاشقشون هستم موزه هنرهای معاصر تهران است.
موزه یعنی حرکت کردن-نگاه کردن-درک کردن فضا و آثار به نمایش گذاشتش و لذت بردن از آن. من که خیلی دوستش دارم و هر موقع به این موزه میرم اصلا خسته نمیشم و همون هیجان بار اول تو وجودم موج میزنه. هرکس نرفته و ندیده پیشنهاد میدم که حتما حتما بره و بازدید کنه... (697)
 
tabi
۱۳۸۹-۱۲-۲۳ ۱۸:۲۸:۰۹
vaghean tooooooooop bod, khoda khayreton bede ke be barresiy banahay memarane irani mipardazin (749)
 
دلارام
۱۳۹۰-۰۲-۱۰ ۱۳:۰۰:۳۷
ممنون خیلی عالی بود واقعا کمکم کرد (1067)
 
Mo Da
۱۳۹۰-۰۲-۱۷ ۰۱:۰۶:۴۹
keifiate axa khoob bood be dardam khord!!!:)))
(1107)
 
حموله
۱۳۹۰-۰۵-۱۴ ۲۰:۱۳:۱۱
خیلی ممنون د=واقعا اثر خوبی راتهیه کردید (2137)
 
هستی
۱۳۹۰-۰۷-۲۰ ۱۸:۲۹:۱۰
خوبه فقط عکساش کمه (2923)
 
fati
۱۳۹۰-۰۸-۰۸ ۱۹:۱۳:۳۵
عالی بود (3164)
 
امين
۱۳۹۰-۰۸-۱۰ ۱۴:۰۷:۵۱
سلام خوب بوددوست دارم بيشتر اناليز كنيد (3183)
 
maryam
۱۳۹۰-۰۸-۱۵ ۱۸:۳۷:۴۰
مرسی خوب بود ولی کاش بیشتر مطلبو بازش میکردین (3222)
 
hasan
۱۳۹۰-۰۸-۲۰ ۱۱:۱۲:۱۲
در کل مجموعه خوبیه ولی تحلیل وتجزیش کمه (3252)
 
b2
۱۳۹۰-۰۸-۲۵ ۱۴:۱۱:۰۰
دستتون درد نكنه.كار ما رو راحت كرديد (3287)
 
درنا
۱۳۹۱-۰۲-۲۰ ۱۱:۵۱:۴۵
خوب بود ممنون
(4858)
 
روژان
۱۳۹۱-۰۳-۰۴ ۱۸:۵۲:۳۰
خوب بود فقط تحلیلش کاملتر باشه بهتره.مثلا معایب ومحاسنش رو بنویسید پلاناشو تحلیل کنید.مرسی
(5068)
 
ahmad
۱۳۹۱-۰۴-۲۹ ۱۷:۱۷:۳۷
خیلی خیلی خوب بود مرسی (5464)
 
فق
۱۳۹۱-۰۵-۰۵ ۱۸:۳۸:۱۸
عکسهاش خیلی کم بود (5529)
 
mona
۱۳۹۱-۰۵-۰۷ ۱۶:۲۶:۳۴
بسیار زیباولی تصاویرکم است (5548)
 
masuod
۱۳۹۱-۰۷-۱۶ ۱۶:۱۰:۰۴
اگه بیشتر به تجزیه و تحلیل می پرداختید خیلی خوب بود.مثلا تحلیل هندسه،ایستایی،سازه ای، چگونگی شکل گیری اشیا (6101)
 
سارا رحمتی سایه
۱۳۹۱-۰۷-۱۷ ۱۹:۰۰:۵۷
ممنون.اما کاش بیشتر به تحلیل معماری بنا می پرداختید (6113)
 
hasti
۱۳۹۱-۰۸-۱۲ ۱۹:۲۵:۴۷
vaghean mataleb like dasht.pasandidam.be dardam khord.tnx (6357)
 
امیر
۱۳۹۱-۰۸-۱۴ ۰۳:۵۵:۰۹
اگه ممکنه در مورد سرانه فضاهای موزه مطلب بنویسید . خیلی ممنون میشم. (6367)
 
الهه
۱۳۹۱-۰۹-۱۲ ۱۹:۳۷:۴۵
چقدر عالی که به شکل گیری سازمان فضایی این اثر ماندگار پرداخته اید و از تصویر فرا تر قدم گذاشته اید. سپاس (6673)
 
حميد
۱۳۹۱-۱۰-۲۵ ۱۹:۳۳:۳۴
مرسي عالي بود (7123)
 
ماهان
۱۳۹۱-۱۰-۲۹ ۲۲:۲۲:۰۱
مهمندس دیبا احترامش به جا اما خدایشش خیل فنی به بنای موزه نگاه کنی ساده و فاقد جلوه خاص از نضر فرم زیبای ایرانی هستش چه از نظر پلان چه از نظر نمای بنا اما سیرکولاسیون بنا بد نیست میدونم الن خیلیا کور کورانه موزه گیری میکنن اما سعی کنید واقع بین باشی (7165)
 
fariba
۱۳۹۱-۱۱-۲۲ ۱۷:۵۸:۴۴
خوب بود بیشتر از کارای مهندس دیبا تحلیل کنید (7383)
 
الهه
۱۳۹۱-۱۲-۱۳ ۱۲:۲۴:۱۸
توضیحات خوب بود ولی کم بااین حال کمک زیادی بهم کرد ممنون اشتیاق پیدا کردم سری به این موزه بزنم. (7738)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۲۰:۴۰:۳۴
درمورد فضاهاش توضیحش کمه (8321)
 
معماری نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمییابند.
توصيه مي شود به جاي ارسال كامنت هايي مشابه با نظرات منتشر شده ، از مثبت و منفی استفاده فرماييد.
 
 
مشاهده بخش نظرات 26
Share/Save/Bookmark
 
 
 
 
 
 
 

اخبار سازمان ها و موسسات

اخبار شرکت ها

اخبار آموزشگاه ها

اخبار نشریات

اخبار انجمن ها

پژوهشکده ها و مراکز علمی

کارگاه ها و دوره های آموزشی

همایش ، کنفرانس و کنگره ها